fredag 9 juli 2010

Svartvinbärs vin!

Igår gjorde jag vin, hade svartavinbär kvar sen förra sommaren och jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med dem, så kom jag på av namnet, jaa jag gör vin av dem! :) kommer ta ca 3 månader innan vinet är klart men det är värt att vänta.. Tycker det är så himla kul att man tar tillvara på de tillgångar man har på gården och nu kan jag inte bärga mig tills alla bär börjar komma igen.. Svart/röda vinbär, björnbär, hallon, äpplen och körsbär. Skulle vilja ha ett jordgubbsland men det får bli ett senare projekt.



Recept: Svartvinbärsvin


5 liter kokt, avsvalnat vatten
3 liter repade svarta vinbär
8 sockerbitar varje dag i tre månader

1 plastdamejeanne eller en stark glasflaska med patentkork

GÖR SÅ HÄR:

1. Lägg de repade, lätt krossade vinbären i damejeannen
2. Häll över det kokta vattnet som fått svalna till cirka 30 grader
3. Lägg i 8 sockerbitar, skaka och låt stå i rumstemperatur (18-20 grader)
4. Mata vinet med 8 sockerbitar och skaka varje dag i tre månader
5. Mot slutet bör man öppna flaskan försiktigt eftersom trycket är stort
6. Låt vinet vila ytterligare några veckor innan Du silar ifrån bären och häller upp på flaskor

Vinbären ska inte sköljas innan. Då avlägsnar man jästsvamparna som finns naturligt på skalen. Men särskild vinjäst kan förstås tillsättas till denna dryck om man så vill.



Var vaken nästan hela nattten för att man har en katt som vägrar att komma in när en annan vill sova, vill inte lämna honom ute heller... han är lite speciell och förstår inte alltid att det finns saker som kan vara farliga, som bilar tex. Vill dessutom ha min bäbis med mig i sängen när jag ska sova. Gammelmissan är mer erfaren och är jätte duktig när hon går över vägen, hon sätter sig ner och tittar åt båda hållen innan hon går över till skillnad från den andra som bara springer. Vet inte hur många gånger jag har haft hjärtat i halsgropen när han är ute och springer, blir orolig bara han hoppar upp på altanräcket, han har ingen som helst koll eller någon balans.. det sägs ju att katter alltid landar med tassarna först, tsss inte min min svarta misse heller, han kanske gör det 5 av 10 gånger haha man har fått sig ett gott skratt tack vare honom många gånger.

Idag hade jag tänkt att jag skulle gjuta några bladskålar i betong, har länge tänkt det med det har inte blivit av, sen kollade jag på en blogg här om dagen och hon hade gjutit såna och då väcker det min inspiration så nu är det bara att sätta igång, de ska ju brinna i några dagar så jag lär ju knappast bli klar fortare ju längre jag väntar! :) kolla in på hennes blogg så ska ni få se, kanske får ni lika mycket inspiration som jag! :) Tittis pyssel. längre ner på min sida.. går ju inte att länka! "/

4 kommentarer:

Virrpanna sa...

Du får gärna tala om när vinet är klart, vill ju smaka.
Sen den där svarta Murre kurre.... han har ju gener efter Hilbert så de är inte undra på att han är klumpig, haha

Desirée sa...

Ja jag säger till, haha många som vill komma och smaka på mitt vin nu, kommer väl inte hinna smaka själv förens det är slut ;P haha mmm kan man ju säga, Murrebäbis är nörden # 1!

spunkan sa...

många som vill smaka ? haha ja då har du en till här :D klumpiga katter e ju det bääästa som finns jue :) kramis

Desirée sa...

Haha ja klart att du också får smaka :) haha ja dom är ju roliga att titta på om inte annat! :)