fredag 29 januari 2010

Mätt och belåten på godaste laxen :)

Inköpslista:
Laxfiléer
Creme Bonjour vitlök och örter
Potatis
Lime
Grädde
Vitkål

Sätt ugnen på 200 grader.

skrubba potatisen eftersom skalet ska vara kvar och dela dem i bitar, koka så att potatisen blir klar men inte för mosig. (koka i 15 min istället för 20)

Gör långa snitt ner till mitten av laxen och fyll snitten mer creme bonjour osten.

hacka vitkålen och lägg i en kastrull med lite vatten i räcker med en halv dl, låt koka under lock så att du får ur all vätska ur kålen (när den blivit mjuk och nästan genomskinlig) häll på grädde och koka ner så såsen blir tjockare, tillsätt salt efter smak, men ganska mycket om det ska smaka något.

Stek potatisen i smör och olivolja och pressa 1-2 lime över potatisen, rör inte för mycket i potatisen då går den sönder lätt och det blir mosigt.

Sätt in laxen i ugnen i ca 10 min.
Kolla om potatisen är mjuk och såsen är tjockare.

Servera när laxen är klar!



Gottigotti

6 kommentarer:

Virrpanna sa...

Den ahr jag provat å de va sååå mumsigt :D

Virrpanna sa...

Oooops inte ska de väl stå "ahr" utan HAR... haha

Desirée sa...

Jaa visst är det gott!! Hmmm.. vem fick du receptet av då hehe :P

LjuvligtLantligt sa...

Åhh vad gott det såg ut! We love lax...ja inte sambon men vi brukar frossa i lax o skaldjur när han är bortrest (vilket är ofta..MUMS)
Jo jag försöker att skriva vad jag tänker men många ggr får jag sålla lite för annars tror ni nog jag är knäpp ;)
Jag tycker om att hitta det roliga i "vanliga" eller tråkiga situationer, livet e sjukt trist annars! Inte alla gillar detta men jag uppskattar verkligen din mening o tycker det är kul med likasinnade!
Håller tummarna för dig i tävlingen.
Kram Git

spunkan sa...

mumsfilibabba !!!!!!!!!!!!!!!!
gud så gott det såg ut :)

Desirée sa...

Det är jätte gott också :) :P